antara garisan.....


Bismillahirrahmanirrahim…


apakah sahabat-sahabat pernah menonton telemovie ini? Satu kisah yang tentang perjuangan syaitan laknatullah dalam membawa anak cucu adam melintasi garisan yang membahagikan dua keadaan; baik dan jahat, pahala dan dosa, syurga dan neraka. Walau apa pun semuanya itu adalah ciptaan Allah swt. Kenapa tidak diciptaNya hanya kebaikan sahaja? Wallahu’alam semuanya itu hanya Allah sahaja yang tahu; Yang Maha Mengetahui. Seharusnya akal yang waras anugerah Allah penilai dalam membezakan keduanya. Dan juga ilmu yang harus kita cari yang Allah tebarkan di seluruh pelusuk alam menjadi benteng pembezaan keduanya. Sesungguhnya anugerah dan pengadaan Allah itu tidaklah sia-sianya.


Adanya diri yang mempunyai status ustaz, ustazah, imam dan seadanya apakah menjamin kebahagiaan kita di hari perhitungan? Apakah ilmu keberadaan kita menjamin kebaikan kita di hari penghisaban? Apakah ketaatan ibadah kita menjamin ketergolongnya kita di golongan yang dijanjikan syurga? Wallahu’alam….. Hanya Allah Yang Tahu…Waima hanya taqwa membawa kita ke sisiNya Yang Agung.


Kefikiran kita juga harusnya lebih terbuka dalam menilai setiap penciptaanNya. Ketahui juga setiap yang berlaku itu adalah atas izin Allah, kerna Pengetahuan Allah itu amatlah luas. Apakah sahabat-sahabat lupa sejarah penglaknatan sang iblis, aiyu sebagaimana yang sepengetahuan kita iblis adalah makhluk Allah yang paling banyak beribadah pada Allah. Apakah banyaknya kuantiti ibadah itu menjamin kepada keselesaan di hari akhir nanti?…Ya Allah Ya Rahim…Fikirlah sahabat dengan akal yang waras dalam jaring Kalam Allah dan Sunnah KekasihNya.

Comments

Ain::Zai::Ta said…
semoga kita berjaya menepis stp godaan syaitan yang terbisik...allahu yubarikfiki...:)..teruskan perjuangan akak...
mAw@rOreN said…
:)...syukran atas komentarnye..cuma bagaimana hendak menetpis setiap godaan itu? yang kadang2 tergelincir jugak.
Takut2 akhirnya nadi ini berdenyut dikala, jiwa dan seluruhnya enak bersama2 dosa....naa'uzubillah...Ya Allah, matikan kami dalam iman dan Islam. lindungi kami godaan syaitan dan akan kedatangan mereka. Kerna seluruh jiwa dan raga kami dalam genggamanMU..

Popular Posts