usaha hindari DOSA.....


Bismillahirrahmanirrahim….. Lailahaillallah, muhammadurrasulullah.

Kesejukan mengejut aku dari terus terlena. Bermulanya pekerjaanku. Akal mula berfikir. Apakah yang harus aku lakukan hari ini? Kesejukan menggodaku agar terus lena. Aaaahhhh….aku harus kuat, tanganku mencari telefon bimbit pemberian antara insan tersayang. Kutiliki waktu. Bismillahirrahmanirrahim wa Alhamdulillah, Ya Allah permudahkan setiap urusannya.

Hatiku dan mindaku terus kefikiran tentang dosa. Dosa yang menjadi kita terus merasa bahagia di dunia. Dosa menjadikan kita terpedaya dengan kesenangan yang tidak berpanjangan. Pembicaraan terdahulu membuka minda. Membuka mindaku untuk memikirnya kembali. Mencari kebenarannya…mohon punya teguran dan komentar dari yang ahli agar bisa dimengertikan lagi. Semoga juga tidak terbeku dilipatan minda cuma. Pandangan tentang dosa….. Penghindarannya? Diusuli puncanya?...

Apakah kebodohan punca dosa? Apakah kelengahan punca dosa? Atau nafsu?

Kebodohan Abu Hakam sehingga mendapat jolokan Abu Jahal. Kebodohannya menjadikan dia terus belenggu dalam dosa. Merasa benar akan setiap perlakuannya terusan menolak Islam yang mengajaknya menjadi yang bijaksana. Maka kekallah dia di neraka pada hari menjadi ketetapan.

Kelengahan dalam melakukan kebajikan menjadi diri tergadai terus dalam lembah dosa. Setelah dada dipenuhi ilmu. Akal sudah matang untuk berfikir. Pancaindera kurniaanNya sudah bisa untuk memerhati, mendengar, merasa dan berlisan. Limadza mau ditangguh segala kebajikan itu? Ayuh gesakan minda dan hati, menggerakkan jiwa untuk bekerja dalam ketaqwaan pada Allah. Gauli para ulama yang menjadi sumber ilmu, yang banyak mengajak kepada cahaya iman, yang banyak mengajak menghindari dosa.

Nafsu kurniaanNya. Apakah harus dipersalahkan Dia mengurniakan nafsu padamu? Tidaklah sia-sia penciptaan Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Kesudahan punya ilmu dan kekuatan dalam melakukan pengamalan menghindari dosa, didiklah nafsu dengan kesabaran jiwa dalam memelihara pandangan wa kemaluan. Perbanyakan puasa, sedeqah, istighfar dan pohonlah perlindungan dari YA RAHIM wa YA RAHMAN dari godaan syaitan laknatullah dan kedatangan mereka yang terkutuk.

Beruntunglah mereka yang berfikir……

mawaroren_alya

|||050210|0955

Comments

Popular Posts