Redha Dan Nikmati Setiap Perolehan……


Apakah yang maksudkan dengan redha? Yah satu persoalan yang menjadi hal yang harus dipraktikkan sekalian makhluk. Redha ialah kelapangan hati untuk menerima setiap keputusan. Apakah iya? Pernah diartikan seorang yang alim mengatakan redha itu adalah keterampilan mental. Suka untuk saya pertambahkan lagi ia juga adalah keterampilan hati dan jiwa serta raga dalam menerima setiap keputusan yang diperhadapkan.

Sebagaimana yang diperjuangkan oleh kita sekaliannya, inginkan sesuatu keputusan dari setiap yang telah diusahakan itu setimpal dengan usahanya. Sedangkan setiap keputusan itu hanyalah datang dari Allah Yang Maha Memberi lagi Maha Mengetahui. Malah setiap hasilnya atau keputusannya telah menjadi ketetapan Allah.

Dan kelazimannya kita lebih suka untuk menikmati hasil daripada perjuangan atau pengusahaan kita itu. Sedangkan yang menjadi perhitungan nanti adalah proses kepada penghasilan itu. Sedangkan hasil atau keputusan dari setiap usahanya itu cumalah hadiah atau habuan dari Allah yang Maha Pengasih dari segala pengasih.

Yah mungkin juga ada yang memperkatakan hal yang begini. Diperhitungkan juga, bagaimana dihabiskan segala hasil tersebut. Benar… Tidak saya nafikan, tapi itulah prosesnya kehidupan yang tak akan putus-putus dengan proses dan seterusnya proses lagi.

Kembali kita kepada pengertian redha. Keterampilan mental atau minda, hati dan jiwa serta raga. Di mana kita merasa derita dengan hasil yang tidak menepati keinginan kita. Sesungguhnya penderitaan itu bukanlah disebabkan kenyataannya atau keputusannya tetapi penderitaan itu adalah disebabkan ketidaksiapan kita menerima kenyataan itu atau keputusan itu.

Sebagaimana misalnya kehidupan seorang pelajar, suatu pagi seperti kebiasaan anda ke kuliah. Dan dalam perjalanan itu tiba-tiba anda terjatuh dan menghadapi kecederaan dan kesakitan. Redha atau tidak untuk anda menerima kesakitan itu anda tetap merasai kesakitan itu, benar bukan? Adalah afdhal sekira anda redha.

Apakah yang diperkongsikan di sini cumalah pendapat, pemikiran dan pemerhatian yang masih punya kekurangan. Semoga perkongsian yang sedikit ini juga dapat diperbahaskan agar ia menjadi lebih mudah untuk difahami dan agar ia bermanfaat kepada kehidupan seharian. InsyaAllah. Sampaikan apa yang kamu tahu walau pun sepotong ayat …… Wallahu’alam.

Comments

Popular Posts