Ajari aku erti Sabar


Detik jam meneruskan hitungan waktu. Meninggalkan waktu-waktu yang lepas. Dan dalam waktu-waktu itu kadang-kadang aku lelah, aku kalah. Kalah menghadapi apa yang dihidangkan buat ku. Aku rebah dalam tangisan jauh di sudut hati.

Ya Allah, ingin aku berlari jauh, mendaki setinggi yang bisa, sedalam lautan yang ada. Tapi aku tetap di sini. Hanya cuba semampu yang ada untuk mempamerkan kemanisan dalam persembahan.

Ya Allah kesabaran yang ada apakah masih tersisa? Kekuatan yang ada apakah masih berbaki? Ya Allah kumohon agar aku masih kuat dan sabar menghadapinya, dalam perjuangan yang suatu ketika nanti pasti punya noktahnya.

Rasulullah s.a.w. tidak pernah surut sabarnya dalam perjuangan hidupnya. Kesabarannya kental, menjadi tauladan. Sampaikan berita gembira kepada mereka yang bersabar. Ya Allah itu janji Mu. Tidaklah Engkau mungkiri kalamMu, dan tidak akan pernah memungkiri kalamMu.

Comments

Popular Posts