Jika Malam Itu TanpaMU.......

Bismillahirrahmanirrahim…..

Malam itu dingin, dingin bersama angin malam yang tiupannya tanpa segan mengusap pipiku, tanpa malu mencium bibirku… Subhanallah. Di celahan tingkap itu aku merenung gelap malam dengan diterangi cahaya lampu-lampu jalan. Bintang tiada, bulan tidak kelihatan. Huh..apakah aku ibarat pungguk rindukan bulan hah….:-) tersenyum sendirian. Hehehe kecil ketawaku.

Aku teruskan renungan, apakah bisa pandangan ini telus ke tempat lahirku? Hahaha hatiku ketawa sendiri. Bonda, bisik hatiku. Apakah khabarnya bonda? Ayahanda, bagaimana kesihatanmu? Senyum ku mengecil, membuka ingatan ku kembali pada perbualan cuma sebentar bersama ukhti, mencerita keadaan ayahanda, membuat aku…..tanpa suara, mmmmm…… “Ya Allah, kumohon teguhkan kesabaran orang tuaku, untuk mereka istiqamah dalam ibadah mereka pada MU……” hanya doa kupanjatkan, mohon juga agar doa kiriman itu sampai buat mereka… Titisannya ke pipi, ku hapuskan seketika. Tiada hijabnya doa anak yang soleh….ya Allah…apakah nilai itu ada padaku? Jernihnya air mata menitis kembali ke pipiku. Anakanda, usapkan air matamu, yaqini kasih sayangnya Allah, tambahkan keikhlasanmu, teruskan kesabaranmu serta turuti ia dengan redhamu…insyaAllah pemakbulan itu turut berserta…

Indah malam terus ku nikmati seadanya. Syukran Ya Allah, dengan Maha Pengasih MU aku masih bisa bersama malamMU untuk aku sampai siangMU keesokannya InsyaAllah…

Tiada surat kirimanMU ku tatap malam ini. Sms ringkas hadir di telefon bimbit. “Sahabat, tak baca kiriman DIA hari ini.” Mmm….balasan ringkas “blackout… Sahabat di sana saja yang baca, sahabat di sini cuma dengar, apakah bisa? Sambungan sms….:-)…Syukran Allah, syukran sahabat…..air mataku jatuh lagi…Ya Allah.

Ya Allah…...hati teruskan zikir megingatiMU. Maaf kan aku ya Allah, terusan mengadu hidupku kepadaMU, tidak culas juga kadang2 pinjaman amanahMU ini mengaduhkan dosa….Ya Allah, taubatku sering juga salah serta silapku juga sering…Ya Allahhhhhh………..ampuni aku....

Comments

Popular Posts