hakikat kudrat cinta……POWER of LOVE



 Bismillahirrahmanirrahim....
Menyayangi, mengasihi juga mencintai. Tiga perasaan yang seiring menghadirkan suasana nyaman. Menghadirkan suasana rindu yang kadang menyakitkan..huh…juga yang kadangnya membahagiakan … memikirkan itu membuatkan aku tersenyum sendiri. Apakah aku bahagia, apakah aku derita?

Benarlah kata sang falsafah cinta, jika kau mulakan cinta, kau harus bersedia untuk dua hal yang memajnunkan…tersenyum sendiri, menangis sendiri. Apakah benar itu feelnya sang perindu? Hah…Ma’rufkan senyum suatu hal yang membahagiakan, menangis suatu hal yang menyakitkan..bla bla bla

3 perasaan; menyayangi makhluk-Nya, mengasihi Rasul-Nya dan mencintai DIA.. huh apakah hebatnya cinta itu, perasaan yang paling utama antara 3nya? Kenapa cinta itu untuk DIA? Ramai sang falsafah cinta mengatakan cinta itu buta, cinta itu satu pengorbanan, cinta itu damai…dan pelbagai lagi segala tafsirannya.

Cuma bisa disimpulkan hanya yang pernah bercinta mengetahui apakah itu cinta?

Tapi hal ini keterbalikkan, kita mudah mencinta makhluk-NYA. Makhluknya yang juga tiada mampu memberi manfaat juga mudarat. Jika ia sekali pun, tentunya dengan izinnya DIA. Ya Allah, bagaimana harusnya aku mencintai MU?

Adanya cinta hadirnya damai
Adanya cinta hadirnya derita
Adanya cinta hadirnya pengorbanan

Tapi aku…. alpa untuk hadirkan pengorbanan, ragu pada damai yang dihadir, kecami pada derita yang diterpalit.

Ya Allah, di manakah hadirnya hakikat cinta itu? Ya Allah, ke manakah suatu yang adil pada hakikat cinta itu?

Cinta itu buta! Bila kau cintai DIA, tanpa engkau melihat akan DIA cinta itu tetap ada. Tanpa kau ketahui rupanya DIA cinta itu tetap ada. Tidaklah sekalinya engkau ragui cinta pada DIA.

Cinta itu satu pengorbanan! Bila kau cintai DIA, tiadanya engkau menolak segala telunjuknya DIA, tiadanya engkau menafikan segala larangannya DIA. Juga tidak sekalinya engkau palingi DIA…

Cinta itu damai! Bila kau cintai DIA, rindu tangisanmu akrabnya engkau padanya DIA, rindu senyumanmu kasih dan sayang akan DIA…

Kerna itulah cinta akan DIA, menyayangi juga mengasihi…. Memberi damai bukan sekadar pada diri tapi juga pada meteran sekitar yang ada.

Wallahu’alam…ya Allah damaikan aku deritakan aku dengan CINTA besar itu…..








Comments

Reina said…
sangat menyejukan hatiku kata2nya., :)
mAw@rOreN said…
semoga bermanfaat ya reina.... tiada apa yang diharapkan cumanya ingin cintai DIA yang memberikan cinta untuk mencintai semua yang ada..

Popular Posts