Addina ISLAM

Bismillahirrahmanirrahim…. Assalamualaikum…
Berbicara bisu menyulami kata-kata, samping akal minda mengingati dan juga menakwil setiap pemerhatian, setiap pendengaran yang menerjah ke dalam hati. Agar bisa ditafsir dengan baik.

Astaghfirullahal’azhim, masih jahil diri ini, ilmu yang hanya secetek air di lopak jalanan, yang bisa hilang menjadi gas2 yang lenyap di udara.
Ya Allah, mungkin juga lopakan air yang tersisa, meninggalkan bekas, menggerakkan jemari ini ingin terus berbicara walau bisu bersuara.

ADDIN, agama….

Wahai teman2 yang dikasihi… apakah agama yang diredhai Allah? Al-Quran risalah Allah jelas berkalam, Islam addin yang diredhai. Addin yang benar. Tapi kenapa masih ada segelintir umat Islam yang meredhai agama lain selain Islam? Agama Kristain, agama Yahudi apakah agama yang datangnya dari Allah. Sedangkan Islam satu-satunya agama yang diwarisi dari awal kejadian Adam untuk diterjemahkan, juga ditebarkan ke sekalian umat manusia. Yah, Islam, menyerah, yang satu satunya agama yang mentauhidkan Pencipta dari segala yang mencipta. Tiadalah Kristian, tiadalah Yahudi.

Jelas juga, tersusunnya rukun Iman. Beriman kepada Allah, beriman kepada Malaikat, beriman kepada para Rasul, beriman kepada Kitab-kitab Allah, beriman kepada qada’ dan qadar dan beriman kepada hari  Qiamat. Jelaskan? Apakah teradanya beriman kepada agama? Apakah tertulis beriman kepada agama? Apakah telah berbicara sabda Rasulullah s.a.w. yang punyai maksud beriman kepada agama? TIDAK!!!!

Tapi kenapa masih lantang berbicara, Kristian,Yahudi agama yang hadirnya dari Allah. Ya, tidak dinafikan mengikut kiraan kasar sejarah, keduanya adalah antara agama yang hadir dari Allah. Tapi dihadirinya itu adalah kitabnya Injil yang dijadikan panduan mahupun rujukan kepada kaum Nasrani dan juga kitabnya Taurat yang dicipta untuk kaum Yahudi tetapi tetap islam agama yang menjadi tautan dari kedua dua ktab tersebut. Yang dewasa ini, kedua kitab itu telah banyak perubahan hasil ciptaan tangan tangan manusia yang tamak dengan duniawi.

Wahai teman2, bukalah minda, celekkan deria2mu bagi menghadirkan apa juga bicara. Maaf, kiranya barisan kalimah2 ini seperti memperkecilkan kalian. Tiada terniat menghadirkan rasa terhina, kerna aku juga masih terlalu jauh masih terlalu jahil berbicara tentang agama. Aku hanyalah abdu Allah yang hina. Masih terkapai-kapai mencari jalan tujuan hidup. Cuma aku mahu kalian tau apa yang aku tau, suatu kongsian yang kecil insyaAllah semoga ada manfaatnya. Juga agar kita tidak tergolong dalam golongan yang rugi, tidak mahu ingat mengingati ketika teman2nya terlupa, tidak mau memberitahu tika teman2nya tidak mengetahui…

Wallahu'alam...

Comments

Popular Posts