dakwah memerlukan proses

Dakwah memerlukan proses... 
Bagaimana aku ingin menjadi lebih baik dari semalam, 
begitu juga mereka....
Bagaimana aku terguris tika teguran menyapa membuka 'aib', 
begitu juga mereka...
Bagaimana aku asyik pada kebendaan membuat aku alpa, 
begitu juga mereka...
Bagaimana aku memerlukan waktu perbaiki diri 
begitu juga mereka....

aku dan mereka hanya insan biasa 
kadang lemas dalam keinginan, 
kadang lemas dalam kelekaan, 
tapi rakus inginkan kesolehan, 
rakus inginkan kesantunan..... 
selagi aku dan mereka punya kemampuan 
usah jemu untuk menyapa, 
usah jemu untuk menasihati, 
usah jemu untuk mengasihi ...

kerna dakwah memerlukan proses.....
aku perlukan mereka 
begitu mereka memerlukan aku....
Allah ciptakan aku untuk mereka
Allah ciptakan mereka untuk aku
saling berpadu membina keteguhan 
dalam ikatan persaudaraan
agar tiada roboh dalam kerugian...

Comments

Popular Posts